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  • Teacher scripts in biology
    Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.
    Understanding teaching implies an understanding of the thinking and action of the teacher (Shulman, 1986), this leading to a fuller understanding when these two domains are studied together and each is examined in relation to the other. There are several ways to understand the teacher’s thought and action. For instance the teaching modelisation (Schoenfeld, 1998, Monteiro, 2006) enables the study of teacher’s thoughts from its cognition (believes, knowledge, goals) and actions, which in turn are derived from scripts, acting altogether.
  • Os scripts como elementos de reflexão para professores de ciências.
    Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.
    Neste trabalho analisa-se a prática de dois professores no seu primeiro ano de exercício profissional através do Instrumento de Modelação (IM), que permite caracterizar os seus guiões de acção ou scripts. O script corresponde a uma entidade teórica que permite compreender uma sequência de acções estandardizada, dependente do conteúdo de ciências. A incorporação de elementos à prática de ensino do professor terá que passar por um questionamento e análise contínuos e contextualizados do seu ensino. Deste modo, a reflexão sobre os scripts torna-se essencial para a melhoria do ensino.
  • Análise cognitiva da prática do professor de ciências recorrendo à modelação do ensino.
    Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.
    A prática dos professores pode ser analisada numa perspectiva de melhorar a sua compreensão, através da caracterização dos seus elementos (Krainer, 1999). É neste sentido, da compreensão da prática do professor, que esta investigação se desenvolve, porque o principal objectivo é compreender o pensamento e acção do professor, quando este está comprometido com o acto de ensino. Deste modo, na presente investigação descreve-se como se pode modelar o ensino de dois professores do Ensino Básico, relativo ao tema Diversidade das Plantas. Esta modelação do ensino corresponde basicamente à análise detalhada das crenças, objectivos e conhecimentos em acção, em sala de aula, através da compreensão de entidades teóricas como o guião de acção, rotina e improvisação.
  • Teacher scripts in science teaching
    Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.
    Awareness of teacher scripts is of crucial importance to reflection on practice, and represents one means of widening the scope of classroom performance. The first part of this work provides a full description of three scripts employed by a novice science teacher within the topic of The Structure of Flowers, and offers a detailed illustration (including a transcription excerpt, a routine, three scripts and an improvisation) of how these were derived by means of a Modelling Instrument (MI). In the second part, the relationships between beliefs and actions are explored through tree diagrams. Finally, there is a discussion of how entrenched scripts may act as obstacles to professional development.
  • Emergent theorisations in modelling the teaching of two science teachers
    Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.
    The main goal of this study is to understand the teacher’s thoughts and action when he/she is immersed in the activity of teaching. To do so, it describes the procedures used to model two teachers’ practice with respect to the topic of Plant Diversity. Starting from a consideration of the theoretical constructs of script, routine and improvisation, this modelling basically corresponds to a microanalysis of the teacher’s beliefs, goals and knowledge, as highlighted in the classroom activity. From the process of modelling certain theorisations emerge, corresponding to abstractions gained from concrete cases. They allow us to foreground strong relationships between the beliefs and actions, and the knowledge and objectives of the teacher in action. Envisaged as conjectures rather than generalisations, these abstractions could possibly be extended to other cases, and tested out with new case studies, questioning their formulation or perhaps demonstrating that the limits of their applicability do not go beyond the original cases.
  • Guiones de acción de un profesor novel de ciencias a partir de la modelización de la enseñanza
    Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.
    En este trabajo se presentan dos guiones de acción de un profesor novel obtenidos al modelizar su enseñanza. Para esto, se recurre a un instrumento de modelización (IM) que permite caracterizar detalladamente las creencias, objetivos y conocimientos activados prioritariamente en el contexto especíco de la clase de ciencias y las acciones implementadas por el profesor, interactuando conjuntamente. El guión de acción es una entidadad teórica que permite capturar e interpretar los aspectos del pensamiento del profesor, a veces los aspectos más tácitos de la enseñanza, como las creencias, conocimientos y objetivos en la acción y, por otro lado, comprender cómo estas cogniciones interactúan entre sí en un contexto particular. El guión de acción se corresponde con una secuencia de acciones implementada por el profesor y reconocida como estandarizada, rutinizada y con dependencia del contenido conceptual de ciencias. Finalmente, se apuntan algunas aplicaciones de los guiones de acción en actividades relacionadas con la re"exión sobre la práctica docente.