Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Caeiro Perfeito, Ana de Jesus

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Cinema ao Vivo: Compor narrativas lineares através das interfaces intocáveis e dos movimentos corporais dos performers
    Publication . Perfeito, A.; Silva, Bruno Mendes da
    No presente artigo discute-se o conceito de “cinema ao vivo”, — um subgénero da média-arte digital — através das ideias e das perspectivas de autores teóricos, desde a era do cinema mudo até à era da média-arte digital. Reflecte-se sobre questões relativas às narrativas e à interatividade, analisando quatro obras de cinema ao vivo: Super Everything, Massive Attack vs Adam Curtis, Moda Vestra e Safara — Sonho Lúcido 2020. Como forma de comparação, abordam-se as mesmas questões em três projetos artísticos de outros subgéneros da média-arte digital: Cadavre Exequis (filme interativo), Stephen Kloss (performance audiovisual), Hantrakul & Kaczmarek (música electrónica). A autora propõe desenvolver uma base teórica de referência, para compor narrativas lineares em espetáculos de cinema ao vivo, através de interfaces intocáveis e dos movimentos corporais dos performers. O presente estudo apresenta os resultados intermédios de uma tese de doutoramento, com uma metodologia de investigação baseada em prática artística.
  • “Live cinema” and the challenges in creating narratives for "real time" performances - a solution based on the “structure of the three acts”
    Publication . Perfeito, Ana de Jesus Caeiro; Silva, Bruno Mendes da
    Currently, due to the advancement of digital technologies, artists are able to “play” music and video in “real time” — in audiovisual performances that can be described as: live cinema, veejaying, glim, etc. The live cinema genre can be explained as a cross between the tech niques of veejaying (mixing videoclips in real time) with the goal of cinema (telling stories through moving pictures). However, the act of mixing and improvising the video in “real time”, creates challenges for creating a coherent narrative. This is article is based on the performative experience of Moda Vestra —a collective of artists from the Algarve (Portugal)— and it is divided in three sections. The first traces a state of the art related to this phenomenon known as “live cinema” — relating it to other similar formats and concepts that have appeared throughout history: silent cinema, cineconcerts, visual music and veejaying. In this section, we briefly review two recent live cinema performances “Super Everything” by The Light Surgeons and “Everything Is Going According to Plan” by Adam Curtis with Massive Attack. The second section analyzes in detail the concept, morphology and work methodology of the collective Moda Vestra — which faced challenges when trying to create a coherent narrative for its real time performances. In the third section (conclusion), we propose a narrative structure that can be used in future “live cinema” shows. This “formula” is based on the “three act structure” for cinema, developed by authors like Syd Fleld
  • Moda Vestra – um espetáculo de cinema ao vivo no Algarve
    Publication . Perfeito, A.; Silva, Bruno Mendes da
    “Moda Vestra” is a collective of artists from the Algarve, who perform visuals and music in realtime. They play classical instruments like accordion and bass guitar, and use computer softwares and interfaces for the electronic music and live visuals. We define this language as Live Cinema. Live because both musicians and visual artist are performing in realtime, and cinema because there is a story to tell the audience, using images in movement with sound. This article has two main objectives. First is to draw a state of the art related to this phenomenon known as Live Cinema, that crosses with genres such as audiovisual performance and concepts such as realtime. The second aims to analyse the concept, the morphology and the work’s methodology of “Moda Vestra collective. Which also became a phenomenon because of their alternative way of telling stories from a stage.
  • Os cineastas como performers - desde o cinema mudo de 1890 até ao live cinema atual
    Publication . Perfeito, A.; Silva, Bruno Mendes da
    O objetivo deste artigo é defender que atualmente os cineastas também podem ser performers. Eles são capazes de criar e contar histórias em tempo real através da manipulação dos elementos visuais ao vivo —utilizando ferramentas analógicas e digitais (e.g. controladores MIDI, softwares informáticos). Na primeira parte traçamos um estado de arte desde os primórdios do cinema (1890 com os filmes mudos) até à atualidade com o género live cinema —no qual explicamos a evolução da manipulação de imagens in live, e questionamos se o cineasta poderia ou não ser considerado um performer. Na segunda parte, contamos a história do coletivo de artistas português Moda Vestra e sobre as suas performances de live cinema —onde a cineasta adotou o mesmo papel que os músicos (de performer). Explicamos também a metodologia utilizada para criar uma narrativa com início, meio e fim —e como essa narrativa é apresentada e manipulada em tempo real. Para concluir, nós propomos uma metodologia para performances audiovisuais, no qual as estruturas e os objetivos são semelhantes aos do cinema tradicional, mas os elementos audiovisuais são criados e misturados no momento do espetáculo —considerando o cineasta um performer.