Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
1354-Texto del artículo-8411-4-10-20190709.pdf391.27 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

There is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas".
Existe um consenso em torno do reconhecimento do cinema como meio de aquisição de uma literacia mediática. A problematização do cinema como expressão artística e da promoção da interdisciplinaridade entre as áreas da comunicação, do cinema e educação e da educação artística em particular que têm sido estabelecidas no âmbito do ensino das Ciências da Comunicação, tal como Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) e outros argumentam, têm vindo a ser aplicadas na Escola Superior de Educação, do Instituto Politécnico de Viana do Castelo (ESE-IPVC), a muitas outras áreas, como é o caso da formação de gestores nas áreas das artes e da cultura, dos especialistas dos cursos de luz, som e imagem e na formação de professores (Moura et al, 2017). Neste contexto, o objetivo deste artigo é analisar um projeto de investigação que se repete anualmente, quando confrontam os estudantes com o cinema documental e seus conceitos, a literacia cinematográfica, a análise de imagens fixas e em movimento, resultando na criação de filmes documentais a partir do texto de Almada Negreiros “Manifesto Anti Dantas”.

Description

Keywords

Documentary cinema Media studies Cinematographic literacy Media education Youth Cinema documental Estudo dos media Literacia cinematográfica Educação para os media Jovens

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Asociación Cientifica ICONO 14

CC License

Altmetrics