ESE2-Artigos (em revistas ou actas indexadas)
Permanent URI for this collection
Conteúdo: Artigos em revistas ou actas de conferências indexadas
a) incluídas na
a) incluídas na
- » Web of Science
- (v. www.webofknowledge.com)
- » ERIH
- (European Research Index for Humanities: erihplus)
- » Latindex
- (Sistema Regional de Información para Revistas Científicas de América Latina, Caribe, España y Portugal: latindex.org/latindex/)
- » Scielo
- (Scientific Electronic Library Online: www.scielo.org)
- » Scopus SJR
- (SCImago Journal & Country Rank: www.scimagojr.com)
Browse
Browsing ESE2-Artigos (em revistas ou actas indexadas) by Author "Aguaded, S."
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Análise cognitiva da prática do professor de ciências recorrendo à modelação do ensino.Publication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.A prática dos professores pode ser analisada numa perspectiva de melhorar a sua compreensão, através da caracterização dos seus elementos (Krainer, 1999). É neste sentido, da compreensão da prática do professor, que esta investigação se desenvolve, porque o principal objectivo é compreender o pensamento e acção do professor, quando este está comprometido com o acto de ensino. Deste modo, na presente investigação descreve-se como se pode modelar o ensino de dois professores do Ensino Básico, relativo ao tema Diversidade das Plantas. Esta modelação do ensino corresponde basicamente à análise detalhada das crenças, objectivos e conhecimentos em acção, em sala de aula, através da compreensão de entidades teóricas como o guião de acção, rotina e improvisação.
- Emergent theorisations in modelling the teaching of two science teachersPublication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.The main goal of this study is to understand the teacher’s thoughts and action when he/she is immersed in the activity of teaching. To do so, it describes the procedures used to model two teachers’ practice with respect to the topic of Plant Diversity. Starting from a consideration of the theoretical constructs of script, routine and improvisation, this modelling basically corresponds to a microanalysis of the teacher’s beliefs, goals and knowledge, as highlighted in the classroom activity. From the process of modelling certain theorisations emerge, corresponding to abstractions gained from concrete cases. They allow us to foreground strong relationships between the beliefs and actions, and the knowledge and objectives of the teacher in action. Envisaged as conjectures rather than generalisations, these abstractions could possibly be extended to other cases, and tested out with new case studies, questioning their formulation or perhaps demonstrating that the limits of their applicability do not go beyond the original cases.
- Guiones de acción de un profesor novel de ciencias a partir de la modelización de la enseñanzaPublication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.En este trabajo se presentan dos guiones de acción de un profesor novel obtenidos al modelizar su enseñanza. Para esto, se recurre a un instrumento de modelización (IM) que permite caracterizar detalladamente las creencias, objetivos y conocimientos activados prioritariamente en el contexto especíco de la clase de ciencias y las acciones implementadas por el profesor, interactuando conjuntamente. El guión de acción es una entidadad teórica que permite capturar e interpretar los aspectos del pensamiento del profesor, a veces los aspectos más tácitos de la enseñanza, como las creencias, conocimientos y objetivos en la acción y, por otro lado, comprender cómo estas cogniciones interactúan entre sí en un contexto particular. El guión de acción se corresponde con una secuencia de acciones implementada por el profesor y reconocida como estandarizada, rutinizada y con dependencia del contenido conceptual de ciencias. Finalmente, se apuntan algunas aplicaciones de los guiones de acción en actividades relacionadas con la re"exión sobre la práctica docente.
- Teacher scripts in science teachingPublication . Monteiro, Rute; Carrillo, José; Aguaded, S.Awareness of teacher scripts is of crucial importance to reflection on practice, and represents one means of widening the scope of classroom performance. The first part of this work provides a full description of three scripts employed by a novice science teacher within the topic of The Structure of Flowers, and offers a detailed illustration (including a transcription excerpt, a routine, three scripts and an improvisation) of how these were derived by means of a Modelling Instrument (MI). In the second part, the relationships between beliefs and actions are explored through tree diagrams. Finally, there is a discussion of how entrenched scripts may act as obstacles to professional development.