ESE2-Artigos (em revistas ou actas indexadas)
Permanent URI for this collection
Conteúdo: Artigos em revistas ou actas de conferências indexadas
a) incluídas na
a) incluídas na
- » Web of Science
- (v. www.webofknowledge.com)
- » ERIH
- (European Research Index for Humanities: erihplus)
- » Latindex
- (Sistema Regional de Información para Revistas Científicas de América Latina, Caribe, España y Portugal: latindex.org/latindex/)
- » Scielo
- (Scientific Electronic Library Online: www.scielo.org)
- » Scopus SJR
- (SCImago Journal & Country Rank: www.scimagojr.com)
Browse
Recent Submissions
- Seeking continuities and discontinuities in the European policy agenda(s) for adult learning – reflections on purposes and governancePublication . Guimarães, Paula; Barros, RosannaThis article focus on what is and isn't 'new' in the most recent European Union (EU) key policy document for Adult Learning (AL), because it claims (in its own title) that it will constitute a basis for a 'new' agenda. As this document has been much disseminated to Member States, we think it is important to analyse its evidence of the 'new' determined by comparing the 2021 Council Resolution [the 'New European Agenda for Adult Learning 2021-2030' (CEU, 2021)] with the two other previous EU's key policy documents for AL [the 'Renewed European Agenda for Adult Learning' (CEU, 2011) and the 'Adult Learning: It is Never too Late to Learn' (CEC, 2006)]. By highlighting how the discourse of the 'new' is used in the European policy agenda(s) we expect to give an interesting contribution for the actors that, in each country, are looking for policy implementation beyond rhetoric statements. From this analytical angle, we use an adult education policy discourse analytical model as a theoretical framework to seek for continuities and discontinuities in purposes and governance of AL in the EU. Thus, we seek the policy approach and educational rationale supporting what is claimed by the Commission of the EU to be explicitly 'new' in the most recent AL key policy document (which has significantly been entitled 'The New European Agenda for Adult Learning 2021-2030'). The core results of a comparison focussed on the educational aims, vision and policy purposes as well as main governance mechanisms of these three key documents, suggest that the 'new' in the CEU (2021) document (also known in the literature as the NEAAL 2030) is not really 'new'. Instead, the recent document reflects and maintains trends within previous rationale dating from 2006 and 2011, with policy priorities rooted in the logic of human resources management, as well as governance trends based on multilevel coordination at the European level. Here, the modernising trend toward a framework of control and standardisation, according to our theoretical model, seems to have gained momentum as a political rationale over the last 15 years. We argue those set of major continuities were, indeed, assisted by the discursive power of the 'new', which is a hyperbole favourable to the political purpose of disseminating an educational rationale of functional adaptation whose AL guidelines can influence the national policy implementation in the current contexts of Europeanisation.
- Pacto educativo global: diálogos entre papa Francisco, Zygmunt Bauman e Edgar MorinPublication . Tedesco, Anderson Luiz; Silva, Sidinei Pithan da; Fossatti, PauloEste artigo trata da educação na contemporaneidade segundo a lógica do diálogo ético entre atores que marcam este tempo presente. Em suas diferentes perspectivas, este diálogo ético e educativo procura cuidar da pessoa e da vida planetária em tempos da cultura do descarte, da globalização da economia e de relações líquidas. Neste artigo, esta reflexão recai sobre o Pacto Educativo Global protagonizado pelo papa Francisco no possível diálogo com Zygmunt Bauman e Edgar Morin em suas diferentes perspectivas éticas e educativas. Todos, contudo, lançam luzes convergentes para o cuidado do ser humano e da vida no planeta em tempos de incertezas e de profundas mudanças que exigem nova ética educativa. Aqui, trabalhamos com o seguinte problema: É possível, a partir do Pacto Educativo Global do teólogo Francisco, estabelecer diálogos éticos e educativos com o sociólogo Zygmunt Bauman e o filósofo Edgar Morin? Para responder a tal questão, temos por objetivo compreender a possibilidade de diálogo ético-educativo entre o Pacto Educativo Global, do papa Francisco, a Globalização e o Mundo descartável, de Zygmunt Bauman, e a Civilização-Planetária, de Morin. Em sua metodologia, trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo bibliográfica-documental e de natureza interpretativa, que se fundamenta em subsídios epistêmicos na teoria da complexidade. Os resultados evidenciam que o Pacto Educativo Global é chamado a fomentar um novo humanismo que promova uma cidadania ecológica em escala planetária, objetivando promover uma perspectiva de globalização com enfoque em uma educação para a ecologia integral, e que a educação sistêmica é chamada a operar com o pensamento complexo. Conclui-se pela continuidade do diálogo entre diferentes atores na consolidação de um Pacto Educativo Global promotor de educação integral.
- Qualidade de vida de idosos em comunidade na pandemia de COVID-19: O caso do Projeto Lado a LadoPublication . Anica, Aurízia; Nave, Filipe Jorge Gamboa Martins; Santos Gaudêncio, Jacinto José; António PereiraNo Projeto Lado a Lado, desenvolvido na zona rural da freguesia de Tavira durante o período da pandemia de COVID-19, foram avaliadas as alterações na perceção da qualidade de vida, na depressão e no suporte das redes sociais. Os dados recolhidos para a referida avaliação foram obtidos em dois momentos: a) o primeiro, decorreu entre novembro de 2019 e março de 2020, no qual intervieram 59 participantes no Projeto; b) o último, decorreu entre maio e setembro de 2022, tendo os dados sido obtidos junto de 102 participantes no mesmo. Este estudo assumiu cariz quantitativo, exploratório, descritivo, comparativo e correlacional. O instrumento de recolha de dados foi constituído por um formulário integrando um questionário sociodemográfico e de apreciação do Projeto, a Escala de Depressão Geriátrica de Yesavage, a Escala Breve de Redes Sociais de Lubben e o questionário WHOQOL-OLD, nas versões portuguesas. A análise dos dados foi realizada com recurso ao programa SPSS-IBM25. Os resultados revelam recuo dos sintomas depressivos nos participantes, apesar do contexto pandémico e da alteração que este implicou nas estratégias de intervenção previstas. O indicador de qualidade de vida percecionada também foi positivo, nomeadamente ao nível da autonomia, atividades, participação social, morte e morrer, intimidade e vida familiar. Os participantes apreciaram positivamente o Projeto.
- A live cinema performance: Playing a linear narrative through soundscapesPublication . Caeiro Perfeito, Ana de Jesus; Mendes da Silva, BrunoThe aim of this article is to document part of the creative process of the live cinema work Safara—Lucid Dream 2020, an audiovisual show that represents the experience of a lucid dream and consists of a performer, in front of a film projection, manipulating the audiovisual elements using analogue and digital interfaces. It is an art and research project in development since 2020, and in this documented phase the author introduces soundscapes to complete the work in terms of sound and narrative, and we question whether it is possible to improvise in live sound samples while maintaining the continuity of the film’s story. The research methodology is based on artistic practice, and we present a state- of-theart study on the following concepts: sound art, soundscape, sound field recording and soundscape composition. The practical work was carried out with the financial support of government institutions and the technical and production support of a non-profit cultural association.
- Learning English as a second language with artificial intelligence for prospective teachers: a systematic reviewPublication . Beatriz Peña-Acuña; Corga Fernandes Durão, RosanaIntroduction Artificial intelligence is revolutionizing English language teaching with personalized assessments and advanced tools, though more studies are needed on its effectiveness and equitable accessibility. Method A systematic literature review (SLR) was conducted using articles from Web of Science, Scopus, and ERIC to establish theoretical foundations. Results AI in learning English as a second language offers personalized tools such as chatbots, pronunciation improvement apps, and platforms that adapt content according to student progress. Discussion The study highlights how AI is revolutionizing English learning by personalizing lessons, improving pronunciation, and promoting cultural understanding.
- Experiential learning in sport tourism curriculum: a case study at the University of the AlgarvePublication . Pereira, Elsa; Carvalhinho, Luís; Baptista, Ana V.Sport is an important activity for tourists when they travel away from home, and travel experiences are accompanied by different types of sport. This paper focuses on an innovative pedagogical approach based on experiential learning activities. With this study we intend to describe the context, the teaching and learning process, and a real case package proposal that was successfully implemented by a group of undergraduate students. This education approach has been developed for the last three academic years as part of a 3rd year module 'Sport, Leisure and Tourism' within Sports undergraduate degree at the University of Algarve (Portugal). The case study method and reflective portfolio, underpinned by experiential learning theory, were designed to create an authentic, enriching and transformative learning experience for all students. The authentic experiential learning had positive impact on the dynamics established in the classroom, where we could see active participation of the students. This education experience allowed the creation of a tourist sport package that fits the objectives of a specific hotel, and allows the diversity of their offer and the attraction of new senior clients.
- Sociological perspectives on women: as subjects and objects in the artsPublication . Andaloussi, Hamza; Baptista Gil, FranciscoAtravés deste estudo, pretendemos analisar os escritos sociológicos “de referência e fundacionais” mais importantes no que respeita à questão das “mulheres e das artes”. Aplicaremos a esses escritos técnicas metodológicas como a “classificação segundo o processo histórico”, bem como a “interpretação e a comparação”; tudo para responder a um problema epistemológico relacionado com a situação dialética que se verifica em relação à posição das mulheres nas artes, entre correntes intelectuais que enfatizam a masculinidade e o tradicionalismo das artes, e outras correntes que destacam o dinamismo crítico que caracteriza algumas correntes artísticas. No mesmo contexto, examinaremos as várias abordagens teóricas e metodologias aplicadas utilizadas nestas investigações, a fim de formar um quadro teórico geral sobre os mecanismos teóricos e metodológicos de que se pode beneficiar, especialmente tendo em conta o pequeno número de investigações pertencentes à sociologia da arte no mundo árabe. Neste contexto, procuramos, através deste estudo, apresentar uma coleção bibliográfica da literatura sociológica “ocidental” que abordou questões de género em relação às artes. O objetivo é contribuir para o enriquecimento teórico no domínio da sociologia da arte, por um lado, e atrair o interesse de diferentes leitores, de diferentes culturas, por outro, para a importância dos “campos da arte e do ecrã” como instrumentos de socialização com um poder que pode controlar os indivíduos e influenciar as suas representações.
- Manoel de Barros: O poeta que visitou o inconsciente e que ficou por láPublication . Baptista Gil, Francisco; Sousa, Fábio d'Abadia deNeste artigo são analisados os aspectos que interrelacionam a literatura (especialmente a poesia) e psicanálise, partindo-se da hipótese que esses dois ramos do conhecimento humano apresentam vários aspectos em comum. Neste sentido, destacamos a obra do escritor brasileiro Manoel de Barros (1916-2014), que defendemos ser um poeta que apresenta características que o identificam como um explorador da linguagem dos sonhos e do inconsciente.
- Questions éthiques dans la communication scientifiquePublication . Baptista Gil, FranciscoIn fact, we are currently witnessing a big change of organizations’ business models and the economic systems due to the great revolution in the realms of digital technology and artificial intelligence. This transformative period is defined by technological advancements and the creation of smart and intelligent systems, employing automation and fully digitalized methods (Muhuri et al., 2019). Digitalization, especially, AI, which can be defined as intelligence demonstrated by machines (computers and algorithms) in order to perform tasks and solve complex problems that would normally require or exceed the human intelligence, reasoning, and prediction power, is no longer affordable only by big firms, but also by very small firms and entrepreneurs. It offers to start-ups many new business opportunities and enhances their development. Digitalization in the finance field plays also a great contribution, it increasingly develops the finance services of organizations by establishing easily accessible digital financial platforms and broadening and deepening the scope of financial services (Giuggioli & Pellegrini, 2022). This international Symposium is being held, providing a forum for debate, scientific discussion and the sharing of experience on issues relating to Digital Transformation as it interacts with Finance, Innovation and Entrepreneurship.
- A fotografia que torna visíveis aqueles que não vemos frequentementePublication . Sousa, Fábio d'Abadia; Baptista Gil, FranciscoUm dos aspectos mais importantes da vida nas redes sociais é o facto de que o padrão ditatorial de beleza imposto pelos grandes meios de comunicação passou a ser atacado. E, isso vem sendo feito com uma das armas mais poderosas: a fotografia. Pessoas, principalmente mulheres, que passaram a vida condenadas a uma total invisibilidade pelos media do senso comum, agora se mostram lindas e poderosas nas redes sociais para milhares e milhares de seguidores. É sobre este assunto que tratamos neste texto.