Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 10 of 31
  • Intervention for organizational innovation: a case study
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Pissarra, João
    This article is intended to report an intervention in a SME of the IT sector, aiming at an organizational change process towards a greater proactivity of employees. The presentation of the case includes the diagnosis, intervention, and the beginning of the implementation of innovation projects, based on an adapted model of third generation large-group organizational change methods. In addition to the steps followed, small-world analysis techniques were used, with the intention of determining the existing communication networks; also, a content analysis of collected success stories was made, in order to suggest strong points for a future organizational culture. The results clarified the desirable characteristics of an intervention method with large groups, adapted to Portuguese companies, and effective in organizational innovation project design. The analysis of the success stories helped to determine the strengths of an orientation for the future, while the use of measures of small-world networks allowed us to analyze the existing informal organization. Although this study does not include the completion of the projects, due to difficulties in the company, it can provide a solid basis for application in future interventions.
  • Création d’un petit monde au moyen d’une méthode de travail avec des grands groupes
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Pellissier, René
    L’objet de cet article est d’étudier un réseau de « petit monde » dans le but d’améliorer sa densité de communications et, par conséquent, sa complexité, en adaptant la méthode Future Search de résolution de problèmes en grand groupe, proposée par Weisbord et Janoff (1995). Pour cette étude, nous avons choisi deux classes d’étudiants universitaires, devant réaliser un projet exigeant la participation de chacun. Avant le projet puis trois mois plus tard, les étudiants ont répondu à un questionnaire sur la fréquence de leurs contacts et de leur travail avec les autres étudiants inscrits à l’université. Les résultats montrent que la réalisation d’un projet collaboratif, en utilisant la technique de résolution de problèmes en grand groupe, a développé un réseau de petit monde et s’est révélé une innovation dans le contexte de l’enseignement supérieur.
  • Criatividade e inovação
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Gonçalves, Sónia P.
    A criatividade e a inovação são temas essenciais nas organizações e de maior complexidade do que pode parecer à primeira vista. Começaremos o capítulo com a discussão dos conceitos ao nível do individuo, onde é ainda possível estabelecer uma distinção suficientemente clara. Mesmo assim, ao nível individual, verifica-se que os conceitos de criatividade e de inovação são, muitas vezes, utilizados de forma indistinta, aparentemente porque os estudiosos de criatividade e os de inovação têm especializações diferentes e falham ao fazer a convergência. Aproveitaremos ainda esta secção para introduzir o conceito de mudança, pois possui uma ligação intensa com os restantes. O nível de grupo materializa a secção seguinte e sublinha que a distinção entre os dois conceitos não é mais clara do que no nível individual, sendo os termos usados com significados semelhantes ou com significados diferentes consoante as fontes citadas, que, por vezes, se contradizem. Por último, no nível organizacional, desenvolveremos um pouco mais o conceito de inovação, avançando com uma discussão sobre o que deve ser entendido por inovação organizacional (que apresentaremos como sinónimo de criatividade organizacional).
  • Criatividade, educação artística e resolução colaborativa de problemas: um estudo de caso
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Mendes, Ana Bela; Monteiro, Ileana Pardal
    O presente artigo destina-se a apresentar um estudo de caso em educação artística, em que se utilizou uma metodologia específica de resolução de problemas em grupo. Assumindo que a criatividade não pode ser ensinada mas apenas “facilitada” e que é possível colocar artistas a construir um projecto único, os autores facilitaram um processo que conduziu ao desenvolvimento de um projecto pelos 23 alunos do mestrado em Educação Artística da Faculdade de Belas Artes, da Universidade de Lisboa, utilizando uma metodologia de resolução criativa de problemas. O resultado veio comprovar o desafio lançado, tendo sido elaborado um único projecto que obteve a classificação máxima na disciplina considerada. A visão do professor como facilitador de processos, acompanhada pela aplicação de metodologias adequadas, parece poder aplicar-se a um maior leque de disciplinas ligadas à arte, usando linguagens musicais, coreográficas ou poéticas.
  • Creativity and problem solving in the development of organizational innovation
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Pellissier, René
    This research focuses on creativity and innovation management in organizations. We present a model of intervention that aims at establishing a culture of organizational innovation through the internal development of individual and team creativity focusing on problem solving. The model relies on management’s commitment and in the organization’s talented people (creative leaders and employees) as a result of their ability in defining a better organization. The design follows Min Basadur’s problem solving approach consisting of problem finding, fact finding, problem definition, solution finding and decision implementation. These steps are carried out using specific techniques and procedures that will link creative people and management in order to initiate the process until problems are defined. For each defined problem, project teams will develop possible solutions and implement these decisions. Thus, a system of transformation of the individual and team creativity into organizational innovation can be established.
  • ECCI XII, 12th European Conference on Creativity and Innovation. The ultimate experience in collaboration
    Publication . Monteiro, Ileana Pardal; Cardoso de Sousa, Fernando
    Since 1987, the European Association for Creativity & Innovation (EACI) (http://www.eaci.net) co-organizes the bi-annual European Conference on Creativity & Innovation (ECCI), together with a local creativity and innovation association in Europe, with the intention of providing a platform for practitioners and academics in the field of creativity and innovation. In 2011, the Portuguese Creativity and Innovation Association – APGICO (http://www.apgico.pt) organized the ECCI XII, with the purpose of providing an environment where participants learn with each other ways of developing collaborative activities which promote innovation. The event takes place in the University of the Algarve in Faro, on 14 – 17 September 2011.
  • Creativity, innovation and collaborative organizations
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Pellissier, René; Monteiro, Ileana Pardal
    This article intends to make a contribution to the clarification of the concepts of creativity and innovation using a multilevel approach of individual, group and organization, in order to show that these may be better integrated within collaborative organizations. Trying to maintain the principle of the primacy of the individual (creativity) over the business (innovation), we stressed the cognitive and emotional processes (when speaking of creativity) and power and communi- cation (when it comes to innovation). Following on a description of group processes that try to combine creativity and innovation, we address the measurement of innovation, concluding with the need to avoid classifying an organization as innovative or non-innovative. The latter judgment should be left to the market itself. At the organizational level, we gave primacy to the concept of "organizational innovation", as it is within this framework that the best fusion between creativity and innovation may be achieved. Finally, we address collaboration in business as connecting people, ideas, and resources that would not normally interact with each The International Journal of Organizational Innovation Vol 5 Num 1 Summer 2012 2 other. These decentralized organizations operate in such a way that makes it possible to abolish or, at least mitigate, the role of power. We believe that this will ultimately define the future of successful organizations
  • Adapting large group methods to civic forums: a way to improve citizenship and democracy
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Gaspar, Maria Filomena; Castelão, Paula
    This article aims to assess the effectiveness of a four-step large-group method, by means of a project commitment questionnaire. Using this method, nine civic foruns were planned and executed in order to develop the participation of civil society in democracy. A toral of three hundred and eighteen civil society representatives produced action plans for the celebration of the anniversary of the 25 April 1974 (Portuguese Revolution), as well as for local development. The results obtained demonstrate the effectiveness of the method in producing action plans in little time, and an increase in commitment to projects as a result of the sessions; however, it did not reveal itself a successful predictor of projects' execution. The foruns allowed us to improve the large-group methods, which may be used as a tool to help improve civil participation in decision making and regional development.
  • Aprendendo com o insucesso: um estudo de caso de aplicação da resolução criativa de problemas ao projeto educativo
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Bica, José; Monteiro, Ileana Pardal
    O Projeto Educativo, como instrumento fundamental para a autonomia das escolas, em Portugal, deve aglutinar as principais expectativas da comunidade escolar, implicando rigor na metodologia de investigação, utilizada para sua elaboração, e na implementação da mudança requerida. O presente artigo relata a forma como foi possível obter esses aspectos, numa escola secundária, ao longo de mais de um ano, por meio do uso do método de Resolução Criativa de Problemas, que envolveu toda a comunidade escolar. Conforme o planeamento definido, a elaboração do Projeto Educativo seguiu os passos de um trabalho de investigação e resultou num documento estratégico e operacional, sujeito, posteriormente, a várias tentativas de implementação que, no entanto, tiveram apenas sucesso relativo. A discussão das condições necessárias para que o documento final possa servir de base à implementação das políticas e ações definidas, o que simplificaria todo o esquema de funcionamento escolar, sob um prisma de gestão efetiva das organizações, é aqui iniciada e sugerida para futuras investigações.
  • A liderança inovadora na hotelaria algarvia
    Publication . Monteiro, Ileana Pardal; Cardoso de Sousa, Fernando
    Este estudo procura demonstrar a eficácia do método de Resolução Criativa de Problemas (RCP) na melhoria das preferências face ao pensamento divergente e na implicação com a equipa, bem como na gestão do conhecimento. Equipas de RCP, num primeiro grupo de sete empresas (48 participantes) e num segundo de três (41), foram objecto de um pre-post teste de preferências face ao pensamento divergente e, apenas no segundo grupo, a uma escala de implicação para com o grupo. Os factos registados durante as sessões foram categorizados e sujeitos a análise factorial de correspondências. Os resultados revelam uma mudança favorável ao pensamento divergente e um aumento da implicação emocional com o grupo. Da mesma forma, a análise dos factos demonstrou que as empresas possuem orientações diferentes quanto à natureza da inovação, conforme a especificidade da situação. A generalização destes resultados ao nível organizacional permitirá contribuir para o desenvolvimento de sistemas eficazes de inovação organizacional.