Browsing by Author "Sequeira, Bernardete"
Now showing 1 - 10 of 23
Results Per Page
Sort Options
- Alumni’s perceptions about commitment towards their university: drivers and consequencesPublication . Pedro, Ilda; Mendes, Júlio da Costa; Pereira, Catarina; Sequeira, BernardeteThis paper intends to capture alumni's assessments and perceptions about decisive dimensions of their commitment towards their alma mater. Their academic experience and current situation are highlighted. Moreover, their perception about the role of Higher Education Institution (HEI) in this commitment-relationship is likewise valuable to get their involvement. The study took place at a Portuguese university. Three focus groups, with 21 participants, were conducted to get consistent information permitting further developments. Data were analysed through NVivo software.The study gives insights revealing dimensions such as the relationships with teachers, extracurricular activities and initiation as decisive in their academic experience. Recommending and sharing their experience, underline evidence of what they are willing to give back. Moreover, their consciousness of bearing a mission to contribute to HEI's development was expressed through strong positive feelings, such as the sense of belonging, and pride at being part of the university, defined in their statements. But they all demand an effective ability of the university to communicate with them. Overall conclusions offer a scenario of alumni's commitment, giving HEI's management valuable clues to improvement, but its responsibility in this commitment-relationship was also stressed. Moreover, results also provide contributions to literature enabling other HEIs to replicate the study or simply use the results for their own development. Since the study occurred in a relatively weak alumni culture context, revealing the importance in promoting debate as a means to engage alumni in HEI's efforts for success, it presents insights for further developments in similar higher education environments.
- Aprendizagem organizacional e a gestão do conhecimento: uma abordagem multidisciplinarPublication . Sequeira, BernardeteA história da humanidade revela-nos que, desde sempre, os pensadores os filósofos e as sociedades em geral, se interessaram por “armazenar” as memórias colectivas e os saberes. O conhecimento sempre esteve na base das mudanças civilizacionais e dado que este é um dos grandes pilares de desenvolvimento das sociedades actuais, o debate sobre a gestão do conhecimento, a sua construção e evolução, torna-se, ainda mais pertinente. Nesta comunicação abordar-se-á a gestão do conhecimento, centrada nos processos organizacionais relacionados com a criação do conhecimento organizacional, realçando a importância do papel das pessoas e a sua acção individual e grupal. Assim, procurar-se-á ter presente as características multifacetadas de um processo de gestão do conhecimento e o seu alcance prático. Neste sentido, iremos reflectir sobre o processo de criação e gestão do conhecimento, identificando as suas diferentes fases e as práticas de gestão facilitadoras do mesmo, nomeadamente: a estratégia, as práticas de recursos humanos, a cultura organizacional, a estrutura organizacional e as práticas de interacção com o ambiente externo da organização.
- Conhecimento uma alavanca para a competitividade e a interacção socialPublication . Carreira, Teresa Pires; Sequeira, BernardeteLes textes en français ainsi qu'en langue portugaise réunis dans ce livre nous apportent une nouvelle dimension de la transdisciplinarité et multiculturalité dans la construction de la socialisation/éducation. La formation plurilingue, multiculturelle et le life long learning sont devenus une espèce de "dogmes européens". La vie exige, de plus en plus, de nouvelles compétences, ce qui se caractérise par une hausse de la formation générale.
- Formação, aprendizagem e organizações aprendentesPublication . Carreira, Teresa Pires; Sequeira, BernardeteNuma era de grande mudança a todos níveis, como seja o aparecimento constante de tecnologia que permite o acesso à informação, todos os indivíduos, qualquer que seja o seu grão de formação inicial, devem estar atentos e manter-se actualizados, é uma questão de sobrevivência.
- Gestão do conhecimento em organizações hoteleiras; um olhar da sociologiaPublication . Sequeira, Bernardete; Serrano, António; Marques, João FilipeA importância do conhecimento acerca do funcionamento das organizações para a compreensão das dinâmicas de mudança institucional na sociedade moderna tem sido claramente reconhecida pelos sociólogos. Quer oriundos da Sociologia quer de outras áreas disciplinares, os estudos sobre as organizações têm procurado compreender não só a sua complexidade como o papel que estas desempenham na sociedade. Desde há muito que se admite a importância do conhecimento e do talento humano como diferenciais competitivos entre as organizações e entre os países. Contudo, atendendo à importância crescente do conhecimento nos processos de inovação e de desenvolvimento, na era da globalização, a capacidade de diferenciação das sociedades e das organizações depende cada vez mais da qualidade do seu capital humano e do conhecimento acumulado. É precisamente na sequência desta contestação que se insere a presente comunicação, a qual assenta empiricamente na apresentação de alguns dados preliminares resultantes de uma investigação intitulada “Gestão do Conhecimento em Organizações Hoteleiras: uma Abordagem da Sociologia”. O modelo concebido para esta investigação organiza-se em torno de dois eixos analíticos que identificam as etapas do processo de Gestão do Conhecimento e as práticas facilitadoras do mesmo, possibilitando uma visão integrada da gestão do conhecimento. Os resultados empíricos apresentados, baseiam-se num estudo de caso num grupo hoteleiro que opera no Algarve.
- Gestão do conhecimento em organizações turísticasPublication . Sequeira, Bernardete; Serrano, António; Marques, João FilipeO debate sobre a Gestão do Conhecimento tem mobilizado uma variedade de áreas que procuram descortinar a complexidade do processo, bem como os contextos de aplicação do conceito. Na era da globalização em que vivemos, os principais fatores que diferenciam as sociedades e as organizações dependem, cada vez mais, da qualidade da gestão do capital humano e da qualidade da gestão do conhecimento. Um dos principais problemas com que se confrontam as organizações contemporâneas está na promoção de contextos e na produção de instrumentos organizacionais que facilitem a inovação e a criação de novo conhecimento. A presente comunicação, consubstancia-se na apresentação de alguns aspetos e de alguns resultados preliminares de uma investigação, designada por “Gestão do Conhecimento Organizacional em Organizações Turísticas”. A qual, tem como objetivo analisar a forma como organizações hoteleiras no Algarve gerem o seu conhecimento. A metodologia utilizada na referida investigação consistiu-se na análise de três casos de três grupos hoteleiros, nos hotéis que operam no Algarve, com recurso a um inquérito por questionário administrado a uma amostra estratificada dos colaboradores dos grupos hoteleiros, a entrevistas semi-estruturadas aos Diretores de hotéis e outras chefias e à análise documental. O modelo construído para esta investigação estrutura-se em torno de dois eixos que identificam as etapas do processo de Gestão do Conhecimento e as práticas facilitadoras do mesmo, permitindo uma visão integrada de dinâmica da gestão do conhecimento.
- Hedonic experiences at heritage attractions: the visitor’s perspectivePublication . Bender, Ana Carolina; Guerreiro, Manuela; Sequeira, Bernardete; Mendes, JúlioPurpose The purpose of this study is to explore the hedonic experience and its formation at heritage attractions. Design/methodology/approach A qualitative and exploratory approach was applied, using data from 21 semi-structured interviews and three in-situ focus groups. Findings Findings highlight that senses, imagery and emotions are stimulated by the physical landscape and by triggers of memorable experiences. Research limitations/implications To further explore this topic, a broader range of heritage attractions and perspectives from the diverse stakeholders involved in the management and consumption of these sites is needed. Originality/value Given the scarcity of research dedicated to the hedonic experience at heritage sites, this study provides a contribution by exploring the visitor's perspective and points out relevant insights. As the hedonic feelings of pleasure, comfort and related affective responses impact the quality of memorable experiences, relevant implications for theory and practice are discussed.
- How do residents experience their own festivals? A qualitative approach to meanings and experiencesPublication . Brás, Nídia; Mendes, Júlio; Guerreiro, Manuela; Sequeira, BernardeteRural communities have recently been using events as tools for local development, especially if they are part of their community development policies (Richards & Palmer 2010; Ziakas & Costa 2010; Ziakas 2016). Economic benefits, feelings of belonging to the community, Urban regeneration, quality of life, and cultural and social benefits are usually recognised as the main impacts of events (Fredline, Jago, & Deery 2003; Chalip 2006; Richards & Palmer 2010; Schulenkorf & Edwards 2012; Ziakas 2016). Ziakas (2016) suggests that more research into the impacts of cultural or festival events is needed (Ziakas 2016). Moreover, de Geus, Richards and Toepoel (2016, p. 276) argue that literature ‘on event experiences is very scarce and fragmented’. There is little understanding of what kind of meanings and experiences residents attach to a festival that occurs in the place where they live. Therefore, this study aims to examine the meanings and experiences residents ascribe to a festival in a local community in a small inland region in Portugal – Mértola. Mértola is a small town with 7,274 inhabitants (Instituto Nacional de Estatística [Statistics Portugal] 2011), located in the interior of Portugal. The abundant archaeological remains from the Muslim occupation in the 11th and 12th centuries have given rise to several little museums within the town, which are one of the main tourist attractions and a source of pride for the inhabitants. Known as ‘Museum Town’, Mértola has been the stage of the Mértola Islamic Festival since 2001. The event takes place every two years and ‘seeks to evoke and preserve the heritage of the Muslim period in the south of the Iberian Peninsula’ (Câmara Municipal de Mértola 2015, p. 8). The methodology included semi-structured interviews with residents from different areas of the town and had three main objectives: (i) to understand the experiences of residents in the Islamic Festival, (ii) to understand the meanings that residents attach to the Islamic Festival and (iii) to characterise the most relevant memories of their participation in this festival. Findings of this study are likely to make significant contributions to theory and practice by furthering our understanding of how residents feel and experience the events that take place in their own cities. Also, the study highlights the often-undervalued role of residents as meaning makers and as consumers of the event.
- Influências e efeitos dos SI/TI no desempenho profissionalPublication . Serrano, António; Sequeira, BernardeteInfluências e efeitos dos SI/TI no desempenho profissional.
- Influências e efeitos dos SI/TI no desempenho profissional dos Serviços Administrativos da Universidade de ÉvoraPublication . Sequeira, Bernardete; Serrano, AntónioNesta investigação pretendeu-se estudar em que medida o Sistema de Informação/Tecnologias de Informação contribuem para a melhoria do Desempenho Profissional. A investigação desenvolve-se nos domínios da Organização, dos Sistemas de Informação e do Desempenho Profissional, como quadro teórico de referência e de análise. Procedeu-se a uma abordagem sobre as influências e efeitos dos SI/TI em determinantes do desempenho profissional como a comunicação, a formação e o desenvolvimento dos colaboradores, os postos de trabalho, organização do trabalho e o desenvolvimento de novas competências. Para consolidar esta abordagem teórica analisou-se o caso concreto dos Serviços Administrativos da Universidade de Évora
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »
