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Caldeira Lagem Abrantes, António Fernando

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  • Scatter radiation exposure during mobile X-Ray examinations
    Publication . Abrantes, António; Rebelo, Carina; Sousa, Patrick; Rodrigues, Sónia; Almeida, Rui; Pinheiro, João; Azevedo, Kevin; Ribeiro, Luís Pedro
    The main goal of this research was to quantify scatter radiation exposure from mobile x-ray examinations. The simulation consisted of reproducing the technical conditions for the chest anteroposterior (AP) examination in supine and semi-supine positions as well as for the abdomen tangential projection, using a full body anthropomorphic phantom and an x-ray detector. For distances above 1m, the national dose limits for exposed workers is not exceeded (12 mSv/year), but for members of the public it is exceeded (2 mSv/year). Therefore, exposed workers should use a personal dosimeter, employ protective measures and stand behind the mobile equipment. The use of ionising radiation for diagnostic and treatment purposes has increased due to the development of new equipment and easier access to radiologic examinations.
  • Evaluation of the patient exposure dose during ERCP Fluoroscopy guided procedures
    Publication . Granadas, Marisa; Rodrigues, Sónia; Sousa, Patrick; Lesyuk, Oksana; Vicente, Bianca; Almeida, Rui; Azevedo, Kevin; Ribeiro, Luís; Abrantes, António
    Endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) is a diagnostic/therapeutic fluoroscopy guided procedure that includes upper gastrointestinal endoscopy allowing the treatment of the bile and pancreatic ducts pathologies. Currently, ERCP is mostly used in therapy, which turns in to longer procedures, with potential higher doses of ionizing radiation to the patient and due to the cancer development risk it's relevant to evaluate dose exposure during ERCP. The International Atomic Energy Agency (IAEA) defined the mean dose area product (DAP) for ERCP diagnostic procedures as 15 Gy.cm2 and mean...
  • O papel das redes sociais na orientação clínica em estudantes de licenciatura
    Publication . Abrantes, António; Ribeiro, Luís; da Silva, Carlos; Rodrigues, Sónia; Reis, Mónica; Azevedo, Kevin; Almeida, Rui; Madeira, M.
    A formação académica, enquanto processo histórico e social de formação humana, permite a aquisição dos conhecimentos essenciais para o desempenho profissional, assim como as ferramentas que permitem a construção da identidade profissional dos indivíduos. No meio escolar a formação centra-se em referências teóricas/abstratas, pelo que o ingresso no meio laboral obriga muitas vezes a uma redefinição dos valores dos estudantes de modo a poder responder à necessidade de ações e práticas concretas. De acordo com Bourdieu, as instituições na sua tarefa de formar os sujeitos sociais, não é neutra, mas exerce um papel político nesta formação, no sentido de seu comprometimento – do ponto de vista da reprodução ideológica – na formação dos sujeitos. O presente estudo pretendeu avaliar se as competências e características que os estudantes percecionam como adquiridas no final do curso superior vão ao encontro das exigências sociais e científicas ditadas pelos padrões da sua atividade profissional. A profissão estudada engloba dois momentos de formação, sendo um percurso escolar e um outro mais curto denominado de ensino clínico. É, portanto, neste último momento de tirocínio que se constrói uma “Rede de trabalho ou consulta”, que sendo uma rede informal é detentora de informações técnicas que facilitam o cumprimento dos objetivos organizacionais. Com recurso a um inquérito por questionário, aplicamos o instrumento a profissionais atualmente em exercício, assim como aos alunos do 4º ano do Curso de Licenciatura em Estágio Clínico. A estes últimos, concomitantemente, foi ainda aplicado um instrumento psicométrico denominado “Escala de Perceção Pessoal de Competências Profissionais”. No meio escolar a formação centra-se em referências teóricas/abstratas, pelo que, na perspetiva de Dubar, o ingresso no meio laboral obriga muitas vezes a uma redefinição dos valores dos estudantes de modo a poder responder à necessidade de ações e práticas concretas. A imagem que o individuo detém de si mesmo e a forma como este se considera relativamente ao seu grupo de pertença, bem como o mesmo se define relativamente ao meio profissional circundante, demonstra a sua identidade profissional. Através da atividade exercida diariamente, do conjunto de interações profissionais em que a competência, a formação e a validação dos conhecimentos é posta à prova, criando assim diferentes formas de atuar e estar. Conclui-se que existe uma descontinuidade entre os processos de socialização escolar e os processos de socialização profissional, podendo-se considerar que o culminar de ruturas entre os pressupostos profissionais e as competências efetivas adquiridas pelos estudantes no final do Curso advém das poucas oportunidades de exercício prático oferecidas durante o processo de formação superior.
  • Screening of breast lesions: a comparative study between mammography, B-mode ultrasonography, sonoelastography and histological results
    Publication . Pardal, Raquel Constantino; Abrantes, António; Ribeiro, Luís Pedro; Almeida, Rui; Azevedo, Kevin; Figueiredo, Teresa Leonor; Rodrigues, Sónia
    To compare the capacity of mammography, sonoelastography, B-mode ultrasonography and histological analysis to differentiate benign from malignant breast lesions. Materials and Methods: A total of 12 histopathologically confirmed breast lesions were documented. The lesions were assessed by means of mammography, B-mode ultrasonography and sonoelastography, and histopathological analysis was utilized as a gold standard. Sensitivity and specificity were calculated. A receiver operating characteristic (ROC) curve was constructed to evaluate the diagnostic performance of the mentioned techniques. Results: Sensitivity and specificity in the differentiation between benign and malignant lesions were respectively 100% and 50% for mammography, 100% and 71% for B-mode ultrasonography, and 67% and 83% for sonoelastography. The area under the ROC curve was calculated for the three imaging modalities and corresponded to 0.792 for mammography, 0.847 for B-mode ultrasonography, and 0.806 for sonoelastography. Conclusion: Sonoelastography demonstrated higher specificity and lower sensitivity as compared with mammography and B-mode ultrasonography. On the other hand, B-mode ultrasonography had the largest area under the ROC curve. Sonoelastography has demonstrated to be a promising technique to detect and evaluate breast lesions, and could potentially reduce the number of unnecessary biopsies.
  • Study of scattered radiation during fluoroscopy in hip surgery
    Publication . Lesyuk, Oksana; Sousa, Patrick Emmanuel; Rodrigues, Sónia; Abrantes, António; Almeida, Rui; Pinheiro, João; Azevedo, Kevin; Ribeiro, Luís Pedro
    Objective: To measure the scattered radiation dose at different positions simulating hip surgery. Materials and Methods: We simulated fluoroscopy-assisted hip surgery in order to study the distribution of scattered radiation in the operating room. To simulate the patient, we used a anthropomorphic whole-body phantom, and we used an X-ray-specific detector to quantify the radiation. Radiographs were obtained with a mobile C-arm X-ray system in continuous scan mode, with the tube at 0° (configuration 1) or 90° (configuration 2). The operating parameters employed (voltage, current, and exposure time) were determined by a statistical analysis based on the observation of orthopedic surgical procedures involving the hip. Results: For all measurements, higher exposures were observed in configuration 2. In the measurements obtained as a function of height, the maximum dose rates observed were 1.167 (± 0.023) µSv/s and 2.278 (± 0.023) µSv/s in configurations 1 and 2, respectively, corresponding to the chest level of health care professionals within the operating room. Proximal to the patient, the maximum values were recorded in the position occupied by the surgeon. Conclusion: We can conclude that, in the scenario under study, health care professionals workers are exposed to low levels of radiation, and that those levels can be reduced through the use of personal protective equipment.
  • Effectiveness of shielding in computed tomography examinations
    Publication . Coelho, Soraia; Azevedo, Kevin; Abrantes, António; Rodrigues, Sónia; Ribeiro, Luís; Vicente, Bianca; Almeida, Rui; Lesyuk, Oksana
    Computed Tomography (CT) is an important tool in providing high-quality crosssectional images of the body using ionizing radiation and computational reconstruction techniques. CT has transformed much of medical imaging by providing three-dimensional views of the organ or body region of interest. CT involves larger radiation doses than the more common, conventional x-ray imaging procedures, and technological developments have contributed to the increase of number and diversity of scanning procedures, in adults and pediatrics patients. Since an increasing number of CT scans are being obtained, the...
  • Patient safety culture: radiographers’ perception
    Publication . Ribeiro, Luís Pedro; Ribeiro, A.M.; Azevedo, Kevin; Abrantes, António; Lesyuk, Oksana; Almeida, Rui; Fernandes, Sara; da Silva, Carlos; Rodrigues, Sónia
    Research to evaluate radiographers’ perceptions about patient safety culture in Portuguese public and private imaging facilities found that overall perception is positive but the safety culture dimensions rating should guide culture development of safety culture improvement action plans.
  • Literacia Radiológica: o que os utentes sabem sobre radiação ionizante?
    Publication . Vicente, Bianca; Mestre, Diogo; Almeida, Rui; Rodrigues, Sónia; Abrantes, António; Ribeiro, Luís Pedro
    A exposição a fontes de radiação para fins médicos é uma componente essencial e estabelecida na prática médica que apresenta benefícios inquestionáveis, mas também riscos associados. Como tal, é necessária a sensibilização da população para a perceção dos riscos de forma a melhorar os seus níveis de literacia. Através de um estudo descritivo-correlacional pretendeu-se avaliar o conhecimento dos utentes sobre a radiação ionizante e os seus potenciais efeitos. Foi adotado um método de amostragem não probabilístico acidental, e a amostra foi constituída por 181 utentes. Face aos resultados atingidos, foi possível concluir que, apesar de a maioria dos utentes apresentar conhecimentos básicos acerca das radiações ionizantes e das técnicas imagiológicas que as utilizam, existe carência e necessidade de prestação de esclarecimentos acerca dos procedimentos imagiológicos bem como dos riscos e benefícios inerentes à sua realização. Constatou-se também que o grau de conhecimento acerca da temática em questão depende da faixa etária, verificando-se uma maior literacia radiológica em indivíduos mais jovens. Apesar dos resultados relativamente favoráveis do estudo, considera-se necessária a adoção de estratégias de comunicação da informação adequadas que contribuam para o incremento da literacia radiológica da população.
  • Influência das redes sociais na formação escolar
    Publication . Abrantes, António; Ribeiro, Luís; Silva, Carlos; Rodrigues, Sónia; Almeida, Rui; Azevedo, Kevin; Reis, Mónica; Madeira, Mélanie
    A formação académica, enquanto processo histórico e social de formação humana, permite a aquisição dos conhecimentos essenciais para o desempenho profissional, assim como as ferramentas que permitem a construção da identidade profissional dos indivíduos. No meio escolar a formação centra-se em referências teóricas/abstratas, pelo que o ingresso no meio laboral obriga muitas vezes a uma redefinição dos valores dos estudantes de modo a poder responder à necessidade de ações e práticas concretas. De acordo com Bourdieu, as instituições na sua tarefa de formar os sujeitos sociais, não é neutra, mas exerce um papel político nesta formação, no sentido de seu comprometimento – do ponto de vista da reprodução ideológica – na formação dos sujeitos.
  • Estudo da dose nos exames de tomografia computadorizada abdominal em um equipamento de 6 cortes
    Publication . Rodrigues, Sónia; Abrantes, António; Ribeiro, Luís Pedro; Almeida, Rui
    Objective: To determine the effective dose in abdominal computed tomography imaging and to study the influence of patients’ characteristics on the received dose. Materials and Methods: Dose values measurements were performed with an ionization chamber on phantoms to check the agreement between dose values and those presented by the computed tomography apparatus, besides their compliance with the recommended reference dose levels. Later, values of dose received by physically able patients submitted to abdominal computed tomography (n = 100) were measured and correlated with their anthropometric characteristics. Finally, the dose to organs was simulated with the Monte Carlo method using the CT-Expo V 1.5 software, and the effect of automatic exposure control on such examinations. Results: The main characteristics directly influencing the dose include the patients’ body mass, abdominal perimeter and body mass index, whose correlation is linear and positive. Conclusion: The radiation dose received from abdominal CT scans depends on some patient’s characteristics, and it is important to adjust the acquisition parameters to their dimensions.